The Future of Docware [Interview]

Part 1: 30 Years - Review and Prospect

The series "The Future of Docware" is an interview with the management. In three parts we will examine the past, analyse the present and outline the future. With this interview, we would like to show our existing customers, partners and employees our appreciation and gained strength by working together. Thank you and give you an outlook.

In the first part of the series, we talk about the development of Docware over the last 30 years.

How has Docware changed over the last 30 years?

Heinz-Werner Hofmeister
Geschäftsführer Docware GmbH

Hofmeister:
Basically and comprehensively. (Laughs) The changes are particularly evident in the increasing number of employees and customers. In addition, we are now specialised and focused on a core topic - interactive spare parts catalogues and service information systems - which was completely unknown to us 30 years ago. Thirty years ago, it was also a wish of ours to serve and Support international customers.

Deifel:
Mainly Docware has changed thematically by specialising in the management of spare parts. In the past, we wanted to offer a very broad spectrum. After focussing on the topic of spare parts catalogues, things were steadily improving.

1987 – 1990
1991-1994
1995-1999
2000-2001
2002-2005
2006-2011
2012 à aujourd'hui

1987 – 1990

Fondation et vente, formation et docu Interleaf

Docware a débuté en Allemagne en tant qu'important revendeur et prestataire de formations. Les premiers développements de logiciel sont nés dans un environnement Interleaf et ont contribué pendant des années à des chiffres d'affaires importants.

  • 1987 Fondation de Docware par M. Hofmeister et M. Deifel
  • 1989 Développement de logiciels dans l'environnement : Konverter, TEXTract, INput (plates-formes Unix)
  • 1990 Première version de la gestion électronique des documents GED (DMS), premier CRM/ERP propre : "DDB"

1991-1994

Propre développement DMS 1 et 2

Constitution d'un savoir-faire dans le domaine des bases de données et de l'architecture-serveur-client

  • 1992/93 Nouvelle version de la gestion électronique des documents GED, DMS 2.0 et commandes de projets avec DMS
  • 1992 - 99 Constitution d'un grand portefeuille de clients (env. 50) - Docware se fait connaître en tant que prestataire de solutions. DMS 2 est le nouveau potentiel de chiffre d'affaires après la fin d'Interleaf - mais le temps et les dépenses consacrés au développement et à la vente sont encore trop élevés par rapport aux revenus

1995-1999

Entrée dans le sujet des catalogues de pièces détachées

Prise de conscience du créneau et développement du premier propre catalogue de pièces détachées électronique ETK

  • 1996/97 Création du premier site Internet Docware et entrée dans le sujet des catalogues de pièces détachées - échec du concept "Réalisation externe" #
  • 1998/99 Début du propre développement de catalogues de pièces détachées électroniques : élargissement de l'expérience, entrée au développement avec Delphi - meilleur rapport entre dépenses et revenus pour quelque 10 clients

2000-2001

Changement de stratégie : de la gestion de documents aux catalogues de pièces détachées électroniques

Entrée précoce dans le créneau : Docware était le premier prestataire d'un produit standard performant "sorti de la boîte". La boutique E-Service, les premières versions du logiciel standard pour catalogues de pièces détachées électroniques, permet à Docware d'acquérir quelque 50 clients.

  • 2001 Développement de la PARTS-Shop qui existe encore aujourd'hui : un système de boutique B2B développé spécialement pour la vente de pièces de rechange - convient aux entreprises moyennes sans propre solution de boutique ; redesign sur une nouvelle base technologique depuis 2014

2002-2005

Docware s'internationalise

  • 2002 Début de la vente hors de l'espace germanophone
  • 2003 PARTS-Service-Shop : élaboration d'une solution professionnelle comme base pour l'utilisation internationale ainsi que des projets plus exigeants ; Docware atteint désormais quelque 150 clients
  • 2005 Première grande commande venue de l'étranger

2006-2011

PARTS-PUBLISHER comme produit standard leader sur le marché

PARTS-PUBLISHER devient la base pour réaliser de grands projets complexes

  • 2006 Docware devient le premier partenaire commercial de Lattice Technology en Allemagne (Lattice 3D XVL) et donc le premier prestataire de catalogues de pièces détachées avec intégration XVL
  • 2010 Début de la réalisation de catalogue en-ligne et de catalogue hors ligne (sur la base de la langue de programmation Java)
  • 2011 Développement du configurateur de produit - un logiciel standard pour la configuration de produits riches en variantes, convient pour les entreprises moyennes

2012 à aujourd'hui

Docware a 25 ans

Déménagement de l'entreprise à Fürth (Kaiserstraße) dans de nouveaux bureaux

  • 2012 Les catalogues de pièces détachées peuvent être désormais aussi utilisés sur des tablettes et des smartphones
  • 2013 Release 6 de PARTS-PUBLISHER et PPSync - actualisation entièrement automatisée de catalogues Internet et de Catalogues Tablettes
  • 2014 Première version du catalogue en-ligne et du catalogue hors ligne, redesign de la PARTS-Shop
  • 2015 Expansion de Docware avec une nouvelle structure dirigeante et des bureaux supplémentaires

Did the company influence you personally? And your attitude to work?

Jürgen Deifel
Geschäftsführer Docware GmbH

Deifel:
I was very young when I became a managing director. Therefore, Docware has become an important part of my life. The process was long and stony, from not knowing what it means to have and run a company, to being aware of how much responsibility is involved and how to deal with it. For me personally, this was the strongest change over time.

Hofmeister:
For us this is a clear motivation to make significantly more of the 93%. We must remain in dialogue with our customers, because satisfaction is always a snapshot. The essential thing is that we continue to work on it. Customer satisfaction and service quality are key issues. We want all our customers tobe satisfied with our product and support. Our goal must be to meet the expectations of all our customers. A new customer survey is currently in progress.

How has the company developed over the last 30 years?

Hofmeister:
We have grown from a one-man development company to a team of developers, product designers and business leaders. Our environment has also changed significantly in the last 30 years. Today, we support customers in complex IT environments, at that time we provided solutions in local environments. Today, we provide international solutions for customers worldwide that serve internal employees and thousands of users around the world with spare parts and interactive spare parts catalogues.

Deifel:
We were lucky that the market gave us time to develop. After Interleaf and DMS, we were able to approach the project interactive spare parts catalogues and establish ourselves as the market leader with PARTS-PUBLISHER. We were able to observe the growth of other companies and are now able to act strategically and adapt our internal organisation accordingly.

  • 30

    ans

    … Docware développe des solutions logicielles exactement adaptées aux besoins personnalisés des clients.

  • 1

    programme de base

    À l’épreuve du futur : sur la base du logiciel standard PARTS-PUBLISHER développé par nous-mêmes et de conception modulaire, Docware peut développer des solutions spéciales pour les fabricants, distributeurs, revendeurs et partenaires de service issus de l'industrie de produits finis de toutes les branches.

  • 30

    ans d'expérience

    permettent une optimisation des processus fiable, partenariale et orientée solution. Docware connaît les processus dont les clients ont besoin et peut agir immédiatement.

  • 350

    entreprises dans le monde entier

    Plus de 100 000 techniciens SAV sont des utilisateurs satisfaits du logiciel standard PARTS-PUBLISHER.

  • 55

    Les collaboratrices

    et collaborateurs dotés de solides compétences et d'un excellent savoir-faire dans le service après-vente constituent une brillante équipe de travail.

According to your customer survey, 93% of your customers would recommend the spare parts catalogue software PARTS-PUBLISHER. How satisfied are you with the results and what does this mean for you and the company?

<figure><figcaption>graphics from customer survey</figcaption></figure>

Deifel:
We are pleased about the positive feedback from our customers! Nevertheless, we always have to keep the quality of our software and services high and make sure that we are never satisfied.

Hofmeister:
For us this is a clear motivation to make significantly more of the 93%. We must remain in dialogue with our customers, because satisfaction is always a snapshot. The essential thing is that we continue to work on it. Customer satisfaction and service quality are key issues. We want all our customers tobe satisfied with our product and support. Our goal must be to meet the expectations of all our customers. A new customer survey is currently in progress.

How is Docware positioned in the market today?

Hofmeister:
The Docware GmbH specialises in the development of software solutions for the management of service and spare parts information for industrial companies in all sectors. We are in a global niche market for electronic parts catalogues and digital service information systems that does not have a global market leader.

Docware occupies a pole position as a market-leading provider. Because our software is an internationally proven and efficient standard product, which is recognised worldwide. The market for spare parts offers great potential, but there are only a few local competitors for Docware, so our market opportunities continue to be valued positively.

What trends do you see on the market?

Hofmeister:
The current trend topics associated with digitisation are relevant for our market and us. Especially Industry 4.0 with networked industry solutions and Internet of Things is especially exciting. In addition, there are the hypes around big data, cloud solutions, 3D print, augmented reality and the adoption of B2C requirements on B2B solutions, and this on all device classes. We accompany These trends with our developments based on available sustainable basic technologies. In this way we enable our customers to serve the trends in the current environment of our product.

Deifel:  
We try to give these "trend topics" definitions that can be implemented for us. This ensures that we serve these trend topics in an innovative and sustainable way, thereby actively shaping the market.

Deifel:
Wir versuchen diesen „Trendthemen“ für uns umsetzbare Definitionen zu geben. Dadurch ist sichergestellt, dass wir diese Trendthemen innovativ und nachhaltig bedienen und somit den Markt aktiv mitgestalten.

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